WHEN SWEDISH ORIGINALS MEET
LOHILO Foods produceert ijs onder de naam Alvestaglass sinds 1979. Het is gegroeid van een lokaal bedrijf in Alvesta in de regio Småland, tot een van de meest populaire merken onder de Zweedse ijs liefhebbers. Maar het sprookje gaat door… In de afgelopen jaren zijn ze begonnen met het produceren van gezondere alternatieven, die een goede afzet vinden in zowel de internationale markt als bij de doelbewuste consument.
DAN ISAKSSON, “THE ICE CREAM MASTER”
Het zelf ontwikkeld merk LOHILO, wat staat voor low carb, high protein, low fat biedt producten aan als proteïne ijs zonder toegevoegde suikers, wat net zo goed smaakt als het traditionele ijs. EAB heeft de kans gekregen de man te leren kennen die achter al deze ijsjes zit, Dan Isaksson, beter bekend als “The Ice Cream Master”. Hij is de man die dit bedrijf heeft gestart en verder heeft ontwikkeld. Dan trakteert ons op zijn eigen favoriete ijs terwijl hij enthousiast vertelt over de reis die dit bedrijf heeft gemaakt door de jaren heen en al zijn verschillende smaken.
Volgens Dan gaan consumenten steeds beter opletten wat zij eten. Dit is voor ons zowel belangrijk als leuk om een zo gezond mogelijke alternatief te verzinnen dat minder vet bevat maar met meer proteïne.
Dan legt ook uit hoe nieuwe smaken worden ontwikkeld. Dan bekijkt de smaken trends van het moment en doet dan verschillende testen. Omdat het een relatief klein bedrijf is, met korte lijnen, duurt het maar een paar maanden om van een nieuw smaak idee te komen tot het moment dat het in de vriezer van de lokale supermarkt ligt. Dan vertelt ook trots dat Lohilo het eerste merk is dat proteïne ijs, zonder suiker en volledig lactose vrij ijs produceert.
“De meeste smaken die wij hebben gemaakt waren een groot succes, natuurlijk waren er ook een aantal mindere smaken. Toen het bedrijf net was opgericht brachten we een variant uit met aloe vera smaak, maar al snel bedachten we ons dat dit misschien niet de beste smaak was”, vertelde Dan met een glimlach op zijn gezicht.
Erik Isaksson, Magazijn manager bij LOHILO Foods legt uit dat er momenteel 10 magazijnen zijn in Zweden met in totaal 70 man full-time personeel. Hun ambitie is dit jaar de omzet te verdubbelen en binnen vijf jaar grotere hoeveelheden producten te gaan exporteren.
RADIOSHUTTLE™ HELPT ONS EFFECTIEVER TE ZIJN EN CREEËRT MEER RUIMTE VOOR OPSLAG
Elke dag gaan er grote aantallen ijs in en uit ons magazijn, tijdens het hoogseizoen blijft ijs bij ons nog geen dag in het magazijn. Dus ja, Radioshuttle™ helpt ons echt om efficiënter te werken en creeërt meer opslag ruimte. Het samen werken met EAB was een groot genoegen en van de start tot aan de oplevering was het een succes, vertelt Erik Isaksson, magazijn manager bij LOHILO Foods.
Om onderdeel te zijn van deze mooie uitbreiding bij LOHILO Foods was zowel leuk als uitdagend. EAB kwam in een vroeg stadium, wat toe liet dat er samen kon worden gewerkt om de juiste oplossing te vinden dat speciaal geschikt was voor het bedrijf en de uitbreidingen in de toekomst. Het is ook gaaf dat Radioshuttle™, wat een orgineel product op de markt is nu een andere origineel product ”lift” vertelt Magnus.
Over LOHILO FOODS
Het bedrijf, ook bekend als Alvestaglass AB, veranderde zijn naam naar LOHILO Foods AB in November 2019. De geschiedenis van het bedrijf bleef bestaan, net zoals alle fantastische ijsjes natuurlijk. In 1979 opende een kleine ijs producent zijn deuren in het kleine plaatsje Alvesta. In 2009, kochten Dan Isaksson en Richard Hertvig dit kleine eenmans bedrijf en verplaatsten het kantoor en de productie naar het dichtbij gelegen stadje Växjö. Het bedrijf hield de naam Alvestaglas en koos ervoor verder te gaan met deze naam voor de eerste ijssmaak die ze uitbrachten, wat tot aan 2019 de best verkochte smaak was. In 2013 bracht Alvestaglass Ab een nieuw merk uit. De naam van dit merk was LOHILO, wat staat voor LO Carbs, HI function, LO additives. LOHILO groeide snel en heeft inmiddels al verschillende producten als functionele drankjes, proteïne repen, kauwgom en chips.